fredag 1 oktober 2010

Återanvändning ....

Mina beställda varor från bodystore.com har nu kommit. Tea tree- schampo och balsam av märket Faith in Nature, ett ekologiskt schampo som inte innehåller parabener utan endast är gjort på naturliga ingredienser. Schampot är inte heller är testat på djur. Tea tree oljan är även känt för att vårda hårbotten så man skall låta schampot verka i någon minut innan man sköljer ur det. Har tidigare använt brännässel schampo från danska Urtekram. Har varit nöjd med dem med men tröttnade lite på att använda samma och ville variera mig lite. Ska bli lite kul att testa detta istället.

...Som vadd för mina bakelser och andra figurer som kräver stoppning så har jag hittills endast använt stoppning från gamla kuddar som jag inte längre använder. Det fungerar hur bra som helst och finns ingen större skillnad från den köpta vadden. Att återanvända saker är inte bara bra för miljön utan innebär även en mindre utgift för en själv. Det är dessutom roligare att göra om saker istället för att slänga dem. Min matta tex, som jag håller på att virka,är gjord utav gamla klippta lakan.
Jag är ingen miljö-freak men jag försöker ändå göra små saker för att bidra till att värna om miljön såsom att inte diska under rinnande vatten och använder numera gammal hederlig såpa till rengöring istället för klor(vilket är en riktig miljöfara).
Jag brukar ibland handla ekologiskt med, men inte alltid. Kött och ägg köper jag dock alltid ekologiskt eftersom jag tycker att det smakar mycket bättre.

Men jag vill även påpeka att jag definitivt inte är en person som tillrättavisar människor om hur de skall leva. Alla lever givetvis sina liv på det sätt som passar dem bäst och självklart så är ingen människa bättre bara för att den tänker mer miljövänligt än den andra. Man ska göra det som passar en själv bäst: )
Önskar er en underbar helg
// Anki

Inga kommentarer: