söndag 16 maj 2010

Bakdag

Idag var en sån där tråkig mörk mulen dag alldeles perfekt för att baka. Jag hade flera jäst i kylskåpet som jag passade på att använda. Bakade Baguetter, focchachia samt en cheesecake.
Själv är jag inte alls så förtjust i bröd. Gillar personligen mer LCHF mat, men jag tycker att det roligt att baka och tycker att det ser väldigt aptitligt ut med nybakat bröd. Jag har även två söner som är baguette-tokiga och kan äta det till allt. Detta receptet såg jag på "Leilas mat" på tv och har ända sen dess alltid använt det. Det är gjort på surdeg som man förbereder kvällen innan (så det är inget bröd man skall göra om man har bråttom då det ,förutom surdegen kvällen innan, dessutom skall jäsa ca 2, 5 timmar efteråt)...Men har man tålamod så får man ett underbart gott och saftigt bröd som håller sig fräscht i flera dagar

Foccachia med olika pålägg,


Jag ville baka en cheesecake då en väninna skulle komma på besök.
Googlade lite på olika recept men alla hade massvis med ingredienser som jag inte hade hemma. Testade med att göra ett eget på det jag hade i kylskåpet.

Krossade ca 10 digestivekex och blandade det med smör och la i ugnen i ca 6 min

Vispade sen 3 ägg med 2 dl socker. La i ett ägg i taget så att det skulle bli luftigt. Blandade 200 g filadelfiaost, samt 2 dl creme fraiche, och vispade allt tillsammans i en matberedare. Rev även lite citronskal i, ca en tesked.
gräddade i ugn på 175C i ca 30 min. Lät den stå kallt i några timmar och dekorerade med lite bär ovanpå. Jag blev faktiskt mycket nöjd med resultatet
Ha en trevlig söndag // Anki

1 kommentar:

Anonym sa...

åhh anki jag älskar din blogg! får mig att längta hem !! pusssss Nathalie